Transparenta - oxigenul democratiei |
![]() |
La 23 iulie
curent la primăria or. Făleşti a avut
loc lansarea proiectului "Transparenţa - oxigenul democraţiei". El va
fi implementat de Asociaţia Obştească „CUTEZĂTORUL” în colaborare cu ONG - ul
„Rural Nord” şi primăria or. Făleşti cu susţinerea financiară a Ambasadei SUA
în Republica Moldova.
La eveniment au
participat 24 de reprezentanţi ai consiliului şi primăriei locale,
instituţiilor publice, societăţii civile, mass- media, cetăţenilor. Raportul
privind proiectul "Transparenţa - oxigenul democraţiei" – o nouă
oportunitate de implicare a cetăţenilor în procesul de soluţionare a
problemelor comunitare, scopul, obictivele şi activităţile din cadrul proiectului şi a responsabililor de executare
a lor a fost prezentat de coordonatorul proiectului, directorul executiv al AO
”CUTEZATIORUL”.
Despre
parteneriatul primăriei or. Făleşti cu societatea civilă întru îndeplinirea
cerinţelor legii Republicii Moldova cu privire la transparenţa în procesul
decizional a vorbit primarul oraşului Pavel Ivanciuc. Dumnealui a adus exemple
concrete despre iniţiativele AO „CUTEZĂTORUL”, altor ONG – uri privind
participarea la monitorizarea bugetului oraşului Făleşti, atragerea
investiţiilor pentru dezvoltarea infrastructurii oraşului.
Despre acţiunile
concrete din cadrul proiectului şi rolul fiecărui partener în realizarea lor a
vorbit Damian Furdui, asistentul directorului de proiect. Pornind de la scopul
proiectului -
contribuirea societăţii civile la sporirea
nivelului de transparenta a administratiei publice locale din oraşul Făleşti,
participanţii au concretizat unele momente privind organizarea adunărilor
informative și dezbaterilor publice,
treningurile cu reprezentanţii societăţii civile şi APL.
Proiectul va fi
implementat pe o perioadă de 12 luni şi are menire de a crea condiţii pentru
accesul mai deplin al cetăţenilor la informaţia de interes public, luarea
deciziilor şi sporirea nivelului de transparenţă a Consiliului local şi
primăriei Făleşti. În acest scop la primăria oraşului va fi creat „Ghişeul Cetăţeanului”,
lansată linia telefonică fierbinte, panoul informativ, editate şi distribuite 6
pliante tematice, 4 numere ale buletinului informativ „Comunitatea”, broşura
„Ghidul cetăţeanului”.
Este impresionant faptul
că proiectul respectiv completează şi continuă acţiunile începute în oraşul Făleşti în anul 2009 în cadrul
proiectului „Cetăţeni activi –
comunitate puternică”. Vor fi consolidate
şi dezvoltate în continuare relaţiile de colaborare ale ONG – urilor implicate
în proiect cu Consiliul local, primăria oraşului privind transparenţa
activităţii APL.
Rezultatele sondajului privindaccesul la informaţie şi problemele stringente ale oraşului Făleşti
După cum v-am mai
informat, Asociaţia Obsteasca
„CUTEZĂTORUL”, începând cu luna ianuarie curent, implementează în oraşul
Făleşti proiectul “Cetăţeni activi -
comunitate puternică”, susţinut financiar de Fundaţia Soros – Moldova.
Pornind de la
scopul proiectului de a contribui
la crearea in or. Falesti a unei administraţii publice locale deschise pentru
cetăţeni, protagoniştii proiectului au organizat sondajul de opinie publică în
cadrul căruia au fost intervievaţi 125 de cetăţeni din 5 sectoare ale oraşului
Făleşti.
Pe lângă
obiectivul de a determina gradul de informare al cetăţenilor privind bugetul
oraşului, activitatea Consiliului şi primăriei or. Făleşti, sondajul a avut
scopul de a identifica problemele stringente de care Consiliul local trebuie să
ţină cont la distribuirea banilor publici.
Analiza
sondajului de opinie arată că sursa principală de informaţie privind
activitatea administraţiei locale este mass – media (21 %), ziarul „Patria mea”
(20 %), panul informativ al primăriei (19 %), de la consilieri (17 %). Numai 42
% din respondenţi apreciază satisfăcătoare şi bună activitatea administraţiei
publice.
La întrebarea
care sunt problemele stringente ale oraşului de care trebuie să ţină cont
consilierii la distribuirea banilor publici, părerile s-au divizat în diverse
categorii, dar în mare parte au ţinut de construcţia şi reparaţia drumurilor
(30%), amenajarea, salubrizarea şi iluminarea oraşului(25%), aprovizionarea cu
apă şi canalizare (17%), revitalizarea activităţilor întreprinderilor (11%),
gazificarea totală a oraşului (6%), prestarea ne calitativă a serviciilor
comunale (5%), înrăutăţirea situaţiei culturale (4%), construcţia unei pieţe
agricole noi (2%).
Referitor la
faptul dacă cunosc că au dreptul să asiste la şedinţele Consiliului local şi să
participe la luarea deciziilor au răspuns afirmativ 36% din cetăţeni, 59% au
recunoscut că nu cunoşteau despre acest drept şi 5% nu se interesează de asta.
Numai 14% din respondenţi au asistat vreodată la şedinţa Consiliului local, 82%
n-au asistat niciodată, precum şi la luarea deciziilor, 4% sunt indiferenţi la
această întrebare şi nici nu doresc să asiste. Numai 14% din respondenţi au
accesat pagina web a primăriei, 4% nu sunt interesaţi de aceasta şi 80% din
respondenţi n-au accesat pagina web.
Ceea ce ţine de
bugetul oraşului, cunoştinţele cetăţenilor sunt şi mai mici. Numai 10% dintre respondenţi
dispun de informaţii privind bugetul oraşului şi procedurile bugetare, 80% nu
cunosc nimic despre bugetul local şi 10% sunt indiferenţi.
82% dintre
respondenţi au răspuns că n-au participat la dezbateri, iar 14% au spus că nu-i
interesează dezbaterile şi consultările bugetului. 12% dintre respondenţi
cunosc că este adoptat bugetul oraşului pentru anul 2010, 84% dintre cetăţenii
intervievaţi nu cunosc suma bugetului, iar pe 4% nici nu-i interesează. La
întrebarea dacă sunt de acord cum sunt cheltuiţi banii publici în or. Făleşti,
numai 6% dintre respondenţi sunt de acord cu aceasta, 42% au răspuns că nu sunt
de acord cum sunt cheltuiţi banii publici şi 47% nu cunosc unde sunt
direcţionaţi banii publici, iar 5% din respondenţi nu se interesează cum sunt
cheltuiţi banii publici.
La întrebarea cum
apreciază activitatea Consiliului local şi a primăriei, 17% din respondenţi au
răspuns că nu ştiu, adică nu pot da o apreciere, deoarece nu posedă informaţie
de referire, 41% din intervievaţi o apreciază ne satisfăcător, 38%- apreciază
satisfăcătoare activitatea APL şi doar 4% dintre cetăţenii chestionaţi
consideră ca bună activitatea administraţiei publice.
Cel mai aprins
subiect de discuţie a fost referitor la transparenţa activităţii primăriei
Făleşti. Doar 12 persoane dintre respondenţi au ştiut despre existenţa Legii
privind transparenţa în procesul decizional nr. 239-XVI din 13.11. 2008, o bună
parte intuiau despre ce este vorba, iar majoritatea nu ştiau chiar ce înseamnă
acest cuvânt. În final, 30% dintre respondenţi au apreciat activitatea
primăriei ne transparentă, 10% o socot transparentă, 49%- nu ştiu, 11%- nu-i
interesea
A fost completată componenţa Consiliului Civic de Monitorizare o bugetului obştesc
Concomitent cu verificarea gradului de informare al cetăţenilor privind
bugetul oraşului şi problemele stringente de care consilierii trebuie să ţină
cont la distribuirea banilor publici, a fost anunţat un concurs de selectare
pentru completarea Consiliului Civic de Monitorizare cu noi membri. Astfel,
Consiliul a fost completat cu doamna Natalia Burlaca, director SRL „Benasem -
Agro”, Emil Coliban - corespondent la Radioul Naţional, Serghei
Voloşciuc - pensionar, şeful azilului de bătrâni din or. Făleşti, Nastas Tudor - corespondent la ziarul „Patria
mea”, Leahu Ion – directorul Întreprinderii de Construcţii Nr. 2 din or.
Făleşti care şi – au dat acordul să activeze în această instituţie ne formală a
cetăţenilor.
Tot în această perioadă au fost dezvoltate relaţiile de colaborare cu
Consiliul local, primăria, societatea civilă privind organizarea monitorizării
bugetului, discutate şi ajustate la condiţiile locale mecanismele de implicare
a publicului la monitorizarea bugetului, elaborate în cadrul proiectului
precedent.
Raportul AO “CUTEZĂTORUL” privind executarea bugetului oraşului Făleşti în anul 2009
Raportul AO “CUTEZĂTORUL” privind executarea bugetului
oraşului Făleşti în anul 2009
a fost elaborat de expertul proiectului, preşedintele
Consiliului Civic de monitorizare a bugetului doamna Olga Ursu, directorul
executiv al Asociaţiei Vitalie Cimpoieş în cadrul proiectului „Cetăţeni activi
- comunitate puternică”, susţinut financiar de Fundaţia SOROS Moldova prin
Programul Administraţie Publică şi Bună Guvernare.
În urma analizei bugetului
oraşului pentru anul 2009, discuţiei cu consilierii, funcţionarii primăriei,
cetăţenii, unele organizaţii ne guvernamentale, participării la şedinţele
Consiliului orăşenesc s- a constatat că
bugetul oraşului Făleşti pe anul 2009 a fost elaborat în baza
art. 45 al Legii privind sistemul bugetar şi procesul bugetar nr. 847-XIII din
24.05.1996, art. 20 al Legii privind finanţele publice locale nr. 397- XV din
16.10.03, art. 14 (2) al Legii privind administraţia publică locală nr. 436 din
28.12.06, normelor metodologice ale Ministerului Finanţelor Republicii Moldova.
Conform raportului Consiliului
local privind executarea bugetului or. Făleşti, venitul total precizat pentru anul 2009 a alcătuit 12010,6 mii
lei. Din suma totală de
venituri, 54,5% constituie veniturile curente, iar 45,5 % transferurile din bugetul centralizat. De aici se
observă că una din sursele esenţiale ale
formării bugetului or. Făleşti rămân în continuare transferurile, cu toate că
se observă o scădere de circa 10% faţă de anul 2008. Ca şi în anii trecuţi se
observă că veniturile bugetare a urbei au fost constituite, din sursele a cinci
capitole de bază: venituri fiscale, încasări ne fiscale, transferuri, venituri
din operaţiuni din capital şi mijloace speciale.
Din totalul de venituri curente,
4800,6 mii lei alcătuiesc veniturile fiscale, ponderea cărora constituie 38,9%.
Analiza veniturilor obţinute în anul 2009 demonstrează faptul că indicatorul de bază în structura veniturilor
curente îi aparţine
impozitului din salariu în sumă de 3956,1 mii lei sau 32,0% din venituri. Faţă de suma precizată pe anul 2009
veniturile din impozitul din salariu au crescut cu 7,6 %, iar faţă de anul
2008- de 3,2 ori. Aşadar din totalul de venituri pe anul 2009, a treia parte din
suma veniturilor colectate o alcătuieşte impozitul din salariu. Veniturile din încasările ne fiscale în anul 2009 au constituit 19933,8 mii
lei sau 15,6 % din venitul total. Din aceste venituri 694,9 mii lei sau 5,6%
sunt veniturile încasate de la taxa pentru patentă:, 656,6 mii lei sau 5,3 %-
de la taxa pentru unităţile comerciale. În comparaţie cu anul 2008 defalcările
în bugetul orăşenesc de la taxa pentru unităţile comerciale s - au mărit cu
119,1, ce demonstrează o mică înviorare economică şi sporire pe teritoriul
primăriei oraşului Făleşti a numărului unităţilor comerciale. În urma
eliberării unui 10 număr impunător de patente au fost acumulate cu 340 mii lei
mai mult decât au fost preconizate, 160 mii lei au survenit de la unităţile
comerciale, 78 mii lei pentru plata certificatului de urbanism. 500 mii lei au
fost utilizate pentru elaborarea planului urbanistic al oraşului, 60 mii pentru
reparaţia Complexului memorial şi procurarea centrelor muzicale la 2 cămine
culturale. Despre aceste schimbări pozitive s-a accentuat şi în cadrul Forului Investitional
internaţional „Raionul Făleşti – regiune transfrontalieră atractivă”,
desfăşurată în octombrie 2009, la care AO „CUTEZĂTORUL” a fost co-organizatoare.
Conform Codului Fiscal, titlul VII
Taxele locale, Capitolul 3, Ar. 292/2 cota concretă a taxelor locale se
stabileşte de către autorităţile publice locale în funcţie de caracteristicile
obiectelor impunerii. Astfel în anul 2010, taxa pentru amenajarea teritoriului
se va mări de 2 ori pentru fiecare angajat (de la 40 lei până la 80 lei). Dacă
în anul 2009 în bugetul oraşului au fost colectate 148,9 mii lei sau cu 18,3
mii lei mai mult decât în 2008, apoi în anul 2010 bugetul oraşului se va
completa cu circa 300 mii lei. În legătură cu faptul că impozitul pe venit din
activitatea de întreprinzător este de cota zero, conform codului fiscal, în
bugetul oraşului veniturile de la acest impozit au lipsit. Dacă în anul 2007 la
acest compartiment au fost colectate 1561,2 mii lei apoi în 2008 în bugetul
oraşului au parvenit numai 418,6 mii lei datorii din perioada precedentă.
Impozitul pe proprietate pe anul
2009 în sumă de 354,3 mii lei precizat a fost îndeplinit cu 92,7%, iar bugetul
oraşului n - a primit 25,9 mii lei. În anul 2010 s-a modificat metoda de
impozitare a bunurilor imobiliare cu destinaţie non agricolă. Acest impozit
include valoarea obiectului şi terenul de pământ pe care este amplasat acest
obiect. Valoarea acestor obiecte pentru impozitare vor fi apreciate de organele
cadastrale locale. În legătură cu aceasta, agenţii economici, cât şi persoanele
fizice vor plăti impozite mai mari, dacă
dispun de obiecte imobiliare scumpe. În legătură cu
aceste modificări, în anul 2010 veniturile în bugetul oraşului se vor mări
simţitor. E îmbucurător faptul că din an în an se observă o
creştere a bugetului,
atât cantitativă, cât şi calitativă. Analiza
implementării bugetului oraşului Făleşti în anul precedent a demonstrat că
executarea bugetului pe anul 2009 alcătuieşte 105,4 % sau cu 344,2 mii lei mai
mult faţă de suma precizată pe perioada
de gestiune. Odată cu creşterea veniturilor corespunzător a crescut şi suma
cheltuielilor, ne cătând la faptul că îndeplinirea
bugetului la compartimentul cheltuieli pe anul 2009 a constituit 99,9% sau
cu 17,9 mii lei mai puţin faţă de suma anuală precizată.
Din toate cheltuielile curente,
4446,6 mii lei sau 48,5 % au fost alocate pentru retribuirea muncii sau cu
1397,9 mii lei mai mult faţă de anul bugetar 2008. Cheltuielile la
compartimentul contribuţii obligatoriii de asigurări (BASS) alcătuiesc 1239,0
mii lei sau 10,3 % din cheltuielile curente. În legătură cu creşterea arifelor
la energia electrică şi la gaze naturale în comparaţie cu anul 2008 au crescut
şi cheltuielile cu 9,3 mii lei şi 6,7 mii lei corespunzător. Deci cheltuielile
la mărfuri şi servicii în anul 2009 au constituit 2752,3 mii lei sau 22,8 % din
totalul de cheltuieli.
Analizând caracterul de consum al
bugetului urbei din anul 2008 cu bugetul anului 2009 putem menţiona că bugetul
anului precedent a avut un caracter mai social, contribuind la creşterea calităţii
vieţii cetăţenilor. El a contribuit la îmbunătăţirea calităţii alimentării
copiilor din instituţiile preuniversitare şi preşcolare din oraş. În acest scop
au fost cheltuiţi cu 256,6 mii lei mai mulţi decât în anul 2008. În legătură cu
creşterea veniturilor în bugetul oraşului pe anul 2009, a apărut
oportunitatea de a majora şi plata muncii angajaţilor din sfera bugetară,
finanţată din bugetul local. În anul 2009 retribuirea muncii a crescut cu
1397,9
mii
lei faţă de anul bugetar 2008.
În anul
2009 au fost investite
92,7 mii lei în
construcţia obiectelor de menire
socială, 46,8 mii lei - în construcţia obiectelor de gazificare. Pentru procurarea
mijloacelor fixe în anul 2009 au fost alocate 80,9 mii lei sau cu 4,5 ori mai mult
faţă de anul
2008. Graţie proiectului
„Stabilirea managementului adecvat
al deşeurilor
menajere solide în
raionul Făleşti”,
finanţat de
Uniunea Europeană prin
Programul de Bună
Vecinătate România
– Republica Moldova în
oraş au fost
construite 15 platforme şi
instalate 75 de containere pentru colectarea
selectivă a deşeurilor
menajere solide în
sumă de circa
250 mii lei. Au inervenit unele schimbări spre bine şi în atitudinea
consilierilor la discutarea şi aprobarea bugetului. Dacă la discutarea
bugetului pentru 2009 au avut loc multe polemici, deseori ineficiente,
aprobîndu - l în a doua şedinţă,
atunci bugetul pentru 2010 a fost aprobat unanim.
În acelaşi timp, în anul 2009, ca şi în 2008, nu s-a schimbat esenţial situaţia
privind combaterea sărăciei, dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii,
atragerea nvestiţiilor în
infrastructură, crearea locurilor de muncă. Ca şi în raportul anului 2009, la
capitolul cheltuieli, putem menţiona în continuare caracterul de consum al
bugetului oraşului. Cu toate că au fost menţionate
negativ în raportul anului 2008, nu s-a îmbunătăţit nici
starea drumurilor, nici iluminarea oraşului, care aproape că lipseşte de mai
mulţi ani.
Analizând executarea bugetului
oraşului Făleşti pentru anul 2009 am ajuns la concluzia că Consiliul local,
primăria nu poate soluţiona cu sursele proprii disponibile toate problemele cu
care se confruntă cetăţenii urbei. Deaceia o oportunitate pentru a ieşi din
această situaţie este crearea unei 12 instituţii în cadrul primăriei, angajarea
unui specialist, ce s - ar ocupa de identificarea problemelor stringente ale
oraşului, surselor financiare locale, regionale, naţionale şi internaţionale
pentru dezvoltarea infrastructurii oraşului, asigurarea cu apă potabilă,
salubrizarea şi iluminarea oraşului, reparaţia drumurilor şi trotuarelor.
O altă posibilitate de completare a
bugetului urbei este extinderea spectrului de servicii prestare de către
primăria oraşului pentru cetăţeni. La o responsabilitate
mai mare atât pentru prestarea serviciilor, cât şi
pentru amenajarea şi salubrizarea oraşului va contribui
şi planul de dezvoltare urbanistică a oraşului Făleşti, aprobat la şedinţa Consiliului local din I
trimestru al anului curent. Pentru ca bugetul oraşului să fie transparent şi
realizat eficient se cere implicarea cetăţenilor în acest
proces. Sondajul de opinie publică, organizat în cadrul proiectului, arată că majoritatea locuitorilor nu
dispun de informaţia privind procedurile bugetare. 80 % din respondenţi au
declarat că nu ştiu nimic despre bugetul oraşului,
iar 10 %- sunt indiferenţi faţă de el, 41% din cetăţenii intervievaţi au menţionat activitatea ne
satisfăcătoare a APL, 30 % o socot ne transparentă, iar 10 % din ei nu au
încredere în ea.
Recomandări:
Utilizarea eficientă a bugetului oraşului şi asigurarea transparenţei folosirii
banilor publici
Atragerea unui număr mai mare de cetăţeni la consultarea proiectului
bugetului şi monitorizării lui
Crearea, pe lângă primăria oraşului, a Agenţiei de elaborare şi
implementare a proiectelor, ce se va ocupă de pregătirea resurselor umane şi
atragerea investiţiilor pentru soluţionarea problemelor din oraş
Angajarea din sursele proprii a unui specialist în elaborarea şi
implementarea proiectelor, crearea grupului de elaborare a proiectelor şi
atragere a investiţiilor.
Amenajarea panoului informativ privind procedurile bugetare şi mersul
executării bugetul obştesc.
Este necesar de luat măsuri concrete pentru acordarea asistenţei şi
dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii în oraş, creând în acest scop
Centrul de Susţinere a Antreprenoriatului.
Elaborarea şi adoptarea la şedinţa consiliului local a Planului de
dezvoltare social economică a oraşului Făleşti cu implicarea instituţiilor
publice, societăţii civile, cetăţenilor.
Olga Ursu- expert, preşedintele Consiliului Civic de Monitorizare a
bugetului oraşului Făleşti
Vitalie Cimpoieş- directorul executiv al AO „CUTEZĂTORUL”
S-a desfăşurat şedinţa primului focus grup
În cadrul proiectului „Cetăţeni activi - comunitate puternică” în oraşul
Făleşti au fost create 2 focus grupuri a câte 12 persoane fiecare. Scopul
creării lor este de a pune în discuţie problemele oraşului Făleşti,
identificate în cadrul sondajului de opinie, organizat la începutul anului
curent. La 1 aprilie a avut loc şedinţa primului grup, la care au participat 12
locuitori ai oraşului din toate cele 5 sectoare.
Şedinţa a fost moderată de expertul
Vitalie Cimpoieş care a efectuat o trecere în revistă a problemelor cu care se
confruntă cetăţenii oraşului şi rezultatele sondajului de opinie publică.
Membrii focus grupului s-au inclus foarte activ în discuţii, identificând
atât problemele vechi, cît şi altele noi, de care atât Consiliul local, cât şi
primăria trebuie să ţină cont la cheltuirea banilor publici. E de menţionat
faptul că problemele identificate de membrii focus grupului, în mare
parte, au coincis cu cele identificate
în cadrul sondajului, organizat în cadrul proiectului. E lăudabil şi faptul că
şi decizia grupului pentru identificarea unei probleme importante pentru a fi
soluţionată prin intermediul ului proiect, finanţat de Fondul de Investiţii
Sociale din Moldova, reparaţia si pavarea trotuarelor a 2 străzi din oraş, a
coincis cu părerea c cetăţenilor intervievaţi. Rezultatele sondajului şi
problemelor identificate în cadrul grupului au fost transmise primăriei locale.
Un seminar util pentru fermieriLa 14 mai curent AO “CUTEZĂTORUL” a organizat în oraşul Făleşti seminarul cu genericul „Dezvoltarea agriculturii ecologice şi cerinţele Uniunii Europene privind certificarea producţiei ecologice”. La el au participat 25 de fermieri şi antreprenori agricoli, membri ai AO „CUTEZĂTORUL” din localităţile rurale ale raionului Făleşti. Participanţii au audiat rapoartele „Dezvoltarea agriculturii ecologice în condiţiile încălzirii globale şi schimbărilor climatice”, „Principiile Agriculturii Organice şi cadrul legal al ei”, Standardele internaţionale si europene de producere a producţiei organice, marketingul agriculturii ecologice şi oportunităţile de subvenţionare a activităţilor de agricultură organică, prezentate de Boris Boincean, doctor habilitat în ştiinţe agricole, Vitalie Cimpoieş şi Alexandru Fusa, AO „CUTEZĂTORUL”.
|